Geplaatst op

Blog: Rovers van de Noordzee

Rovers van de Noordzee won in 2019 de Nederlandse Spellenprijs voor het beste expertspel en de Gouden Ludo (Vlaamse Spellenprijs) in de categorie ‘Familie’. Nu is het tijd voor de uitbreiding: Helden uit het Noorden. Deze zal vanaf maandag 13 juli verkrijgbaar zijn. We hebben de bedenker, Shem Philips, gevraagd naar hoe Rovers van de Noordzee tot stand kwam.

Hoe kwam je op het idee voor dit spel?

Het idee komt voort uit de voorganger, Shipwrights of the North Sea. Na die succesvolle kickstarter campagne, zeiden veel spelers: het bouwen van deze schepen is leuk, maar we willen ze gebruiken om te plunderen. Daarna begon ik mijn brainstormsessie voor ideeën over Viking plunderingen.

Waarom heb je voor dit mechanisme gekozen?

Omdat ik het thema al had bedacht, heb ik een aantal verschillende mechanismen onderzocht. Ik wilde dat spelers bemanning konden huren waarbij de kans was dat ze zouden overlijden in de strijd. Na enkele pogingen, neigde ik uiteindelijk richting worker placement. Toch wilde ik ook mijn eigen twist aan het spel geven.

Waarom koos je voor dit thema?
Zoals hierboven aangegeven was het puur een opvolger van Shipwrights. De inspiratie voor dat spel kwam eigenlijk uit de mechanismen. Ik had het idee om een spel te ontwerpen waarin je schepen moest bouwen. Mechanisch wilde ik 3 hulpmiddelen in het spel. Ik kwam erachter dat longships van Vikingen voornamelijk bestonden uit eik, wol en ijzer.

Hoe lang duurde het hele proces?
Het heeft ongeveer 9 maanden geduurd: van het eerste concept tot het laatste prototype. Het artwork, productie en marketing voor de kickstarter campagne duurden ongeveer 2-3 maanden. Toen dat alles achter de rug was, duurde het nog 6 maanden voordat de productie klaar was.

Heb je gedurende de ontwikkeling veel veranderd?

Toen ik eenmaal het basisconcept had hoe het spel moest werken, waren er geen grote veranderingen. Een van de laatste wijzigingen was het Valkyrie mechanisme. In het spel overleden altijd crewleden, maar spelers scoorden daarvoor geen punten. Tijdens de laatste maanden van de ontwikkeling kwam ik op het Valkyrie track idee wat meer diepte en nieuwe strategieën in het spel brachten.

Nieuwsgierig geworden naar Rovers van de Noordzee? Klik hier